четвртак, 21. новембар 2019.

Zašto su naši sindikati neuspešni?


Šta je to što razlikuje prosvetne radnike u Hrvatskoj, i nas u Srbiji? Zašto je tamo moguća sindikalna borba, a ovde gotovo nemoguća? Šta bi mi trebali promeniti kako bi postali uspešni?
Sve ovo, ali i još mnogo pitanja zaokuplja pažnju prosvetnih radnika u Srbiji, u danima dok naše kolege u Hrvatskoj radikalizuju, sada već višemesečni štrajk.


Da bi sagledali sve činjenice (a bez toga se ne može uspešno planirati budućnost) treba da razmišljamo u više pravaca. Prvi aspekt je položaj Hrvatske.  Hrvatska je član Evropske Unije i zakoni su usaglašeni sa onima u Evropi. Hrvatska nema Zakon o štrajku već je pravo na štrajk definisano Zakonom o radu, osim u delatnostima gde bi štrajk, zaista, ugrožavao život i bezbednost, što se uređuje posebnim zakonima. Ipak, iako je zakonski dozvoljena (pod određenim okolnostima) obustava rada tokom  štrajka u školama, zbog zaštite dece (za decu mlađeg uzrasta ili za decu sa poteškoćama u razvoju), škole i zaposleni organizuju posebne oblike zbrinjavanja. Naprosto, štrajk nije uperen protiv roditelja i učenika već protiv odluka Vlade Republike Hrvatske. 

Zbornica gimnazije Vladimir Nazor - Zadar, u štrajku.
Za vreme štrajka zaposleni su na radnom mestu, ili u toku radnog vremena u školi moraju biti bar štrajkački odbori.  Takođe, odrebama Zakona o radu definisano je da dani provedeni u štrajku ne moraju biti plaćeni (delimično ili u potpunosti) ali se to pravo retko koristi. Koliko znam, desilo se jednom pre 15-ak godina, i tada je sindikat iz štrajkačkog fonda nadoknadio zaradu zaposlenima.  Kada se radi o dugotrajnim štrajkovima (poput ovoga koji je u toku), a koji su retkost, država se retko odlučuje na uskraćivanje zarade jer se tada ti dani nadoknađuju , a tada zaposleni moraju dobiti te dane plaćene kao prekovremeni rad (50%) . Državi se tako nešto ne isplati. Da bi štrajk u školama u Hrvatskoj počeo prethodno se moralo pokušati sa mirenjem. Zakon jasno definiše mehanizam najave štrajka, vreme u kome se sa miriteljem (koji se može birati sa liste miritelja) pokušava doći do rešenja. Tek ako mirenje ne uspe donosi se odluka o štrajku. Naravno, mogući su i štrajkovi solidarnosti koji se najavljuju nešto drugačije. Zanimljivo je da o odredbama PKU nema štrajka, odnosno , ne može se tražiti u štrajku više nego što je već definisano. Kako bi se oni ponašali kada ono što je definisano ne bi bilo provedeno? Verovatno niko ne zna, jer su takve stvari moguće samo u Srbiji. Ovde se prava iz PKU ponište Zakonom o budžetu i budžetskom sistemu, a pravo koje je dogovoreno uopšte se ne poštuje (npr. nagrade definisane PKU).

Društvene okolnosti pod kojima se tamošnji štrajk odvija bitno su drugačije nego što je slučaj u Srbiji. U Hrvatskoj je udruženje roditelja podržalo štrajk prosvetnih radnika, ali i sindikati čine sve da se ta sinergija uspostavi.  Takođe, sadašnji štrajk otvara vrata prema celom društvu, na načine na koji sindikati veruju da će im najviše dobroga doneti. Tako je na dan obeležavanja žrtava rata  u Vukovaru, štrajk obustavljen na jedan dan, a zaposleni su sa učenicima prigodno obeležili, za građane Hrvatske, sećanje na taj značajan dan. Da izbegnem eventualne pogrešne kritike na ovaj tekst, ovom prilikom se ne bavim političkim aspektima te priče, već samo govorim o promišljanju sindikata kako obezbediti najširu moguću podršku. Mi to još uvek nismo naučili. Ono na šta se zaposleni u Hrvatskoj žale jednako je onome što konstatuju prosvetni radnici i u Srbiji. Pored ekonomskog aspekta (a on je mnogo bolji u Hrvatskoj nego kod nas) akcenat se stavlja na dostojanstvo prosvetnih radnika, ukazujući da njihov položaj ne sme biti društvena margina jer se bave jednom ključnom delatnošću za razvoj celokupnog društva.  Akcentovanje ovakvog razloga svakako pomaže podizanju podrške štrajku.

Čisto informacije radi, po onome što sam uspeo da pronađem na internetu, prosečna zarada sa VSS u školi iznosi nešto preko 7000 kuna, odnosno nešto ispod 1000 evra. Oni koji imaju određena zvanja mogu dobaciti do 11000 kuna (oko 1500 evra). Najniže zarade početnika bez položenih stručnih ispita kreću se oko 700 evra. Posebnim kolektivnim ugovorom za zaposlene u tamošnim školama definisana su neka prava kojih ovde nema, ili ih bar nema u praksi (Božićne nagrade, regres, topli obrok, dodatak  od 0,5 % na godinu staža...). Zanimljivo je da zaposleni preko 30 godina rada imaju pravo na dva sata manju radnu nedelju ili na uvećanje zarade od 4%.  Treba istaći i odredbe kolektivnog ugovora gde je definisano da se rad subotom plaća 25% više, nedeljom 35% više, smenski rad 10% više... Postoje dodaci definisani za rad u ruralnim područjima, a kako ne bi bilo nedoumica, sve takve škole su jasno pobrojane.  Naknada za bolovanje do 42 dana iznosi 85% njegove prosečne zarade u prethodna tri meseca, a 100% za povredu na radu, i još mnogo toga. Dakle, situacija liči na ovdašnju sa aspekta položaja obrazovanja, ali se prava bitno razlikuju. Od Zakona o radu, prava na štrajk, visine zarade, do odredbi kolektivnog ugovora, položaj prosvetnih radnika u Hrvatskoj mnogo je bolji nego u Srbiji. Zašto se oni onda uspešno bore, a ovde se „snom mrtvijem spava“? Naravno, reč je o ORGANIZACIJI SINDIKATA!

Štrajk u školama Hrvatske trenutno vode dva sindikata, Nezavisni sindikat zaposlenih u srednjim školama Hrvatske i Sindikat hrvatskih učitelja. Unutrašnja organizacija ovih organizacija bitno se razlikuje od one koju “praktikujemo” u Srbiji. Nešto od toga zavisi od zakonskih rešenja, ali mnogo toga i od odluka o unutrašnjoj organizaciji. Sindikati imaju podružnice po školama, a podružnice se formiraju ako ima minimum 5 članova sindikata, i ako to oni žele. Član u jednoj ustanovi automatski je član u svim ustanovama u kojima radi. Ukoliko nema podružnice, član sindikata može postati deo podružnice bilo koje ustanove i na taj način drugačije učestvovati u organizaciji sindikata.  Statuti ovih organizacija definišu županije kao gradivne jedinice. U zavisnosti od brojnosti, županijska povereništva imaju veći ili manji broj članova u oganima sindikata.  Ako sam dobro razumeo zakonske okvire, podružnice pri školama nisu pravna lica, ali im ne treba 15% zaposlenih (kao kod nas) da bi se bavili sindikalnim radom u ustanovi. Podružnice imaju zaseban račun (verovatno podračun) i pečat sindikata. Novac od članarine (1% kao i kod nas) deli se na dva dela. Jedan deo centrali, a drugi na račun povereništava. Zakonom, ali i aktima sindikata, jasno je definisano na šta se može trošiti novac u povereništvima. Lumperajki svakako nema.  Komunikacija sa članstvom daleko je ispred naše. Same vesti o procentima onih koji odbijaju ponudu Vlade Hrvatske, iskazanu čak u decimali, jasno sugerišu uspešnost komunikacije. Na većini sajtova, po otvaranju pojavljuje se link ka aplikaciji sindikata. Očigledno se moderne komunikacije koriste mnogo više nego ovde. Sindikat kome ja pripadam (Nezavisni sindikat prosvetnih radnika Vojvodine) pokrenuo je svoju aplikaciju pre nepunih godinu dana, a od tada, aplikaciju je pokrenuo i Sindikat obrazovanja Srbije. Ostalih za sada nema. Ipak treba reći da ni naša nije još uvek potpuno funkcionalna jer je mali broj preuzeo pa neki odeljci još nisu operativni, a aplikacija  SOS-a  faktički kopira sadržaj sajta, i ništa više. Podružnice imaju jasnu definisanu strukturu i broj poverenika obzirom na veličinu škole. Nisam nigde video kako se ti poverenici plaćaju, ali verujem da se radi o odredbama unutrašnje organizacije, a ne odluke države da ih “uzme pod svoje”. Mi smo prihvatanjem 12% dodatka na platu predsednicima legitimno državu uključili u unutrašnju organizaciju sindikata. To je nedopustivo, i to danas plaćamo.

Dakle, da bi mogli doći bar do prava kojima naše kolege u Hrvatskoj nisu zadovoljne (kamoli više od toga) moramo se drugačije organizovati. Ne kažem da je njihov model najbolji ali je svakako učinkovitiji od našeg.  Sindikati se moraju “profesionalizovati” , drugačije nacionalno organizovati, praviti podružnice a ne pravna lica po školama, omogućiti jasnu kontrolu rada predstavnika sindikata... U Hrvatskoj opoziv poverenika može pokrenuti ¼ odbora, ali i izvršni organi sindikata, kao i predsednik, ali postoji i zakonski okvir kada član tuži sindikat- što je ovde gotovo nemoguće. Sudovi ovde ne znaju ni koji je nadležan u takvim situacijama. Moramo se državi zahvaliti na “daru” koji nam daje i naći unutrašnje resurese kako bi došli u poziciju da se valjano  organizujemo. Ne moežmo pare trošiti na budalaštine a pritom nemati štrajkački fond. Ne možemo 90% ostaviti školi za izlete, ručkove, paketiće… a zvati se sindikat. Ukoliko budemo čekali da nas drugi (Evropska Unija) uvedu u red normalnosti, pitanje je da li će se to ikada desiti. Da li možemo to sami uraditi, više nije ni važno. Ako to ne pokušamo sudbina nam je zagarntovana!

Нема коментара:

Постави коментар